- چگونه یک جلسه آنلاین را به زبان انگلیسی حرفهای شروع کنیم و به پایان برسانیم؟
- در صورت بروز مشکلات فنی در جلسات زوم یا تیمز، از چه عباراتی باید استفاده کرد؟
- برای مشارکت موثر، ارائه نظر و موافقت یا مخالفت در یک جلسه مجازی چه بگوییم؟
- مهمترین اصطلاحات برای ارائه مطلب، پرسیدن سوال و مدیریت بحث در مکالمات آنلاین چیست؟
- چطور وظایف را مشخص کرده و قدمهای بعدی را در پایان یک جلسه آنلاین به انگلیسی خلاصه کنیم؟
در این مقاله جامع، به تمام این سوالات کلیدی پاسخ خواهیم داد و شما را با مجموعهای از عبارات و اصطلاحات ضروری برای یک مکالمه در جلسات آنلاین به زبان انگلیسی آشنا میکنیم. با گسترش دورکاری و افزایش استفاده از پلتفرمهایی مانند زوم (Zoom) و مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams)، تسلط بر آداب و زبان حرفهای این جلسات دیگر یک مزیت نیست، بلکه یک ضرورت است. این راهنما به شما کمک میکند تا با اعتماد به نفس بیشتری در جلسات مجازی شرکت کرده، منظور خود را به وضوح بیان کنید و تأثیر مثبتی بر همکاران و مدیران خود بگذارید.
شروع جلسه آنلاین: چگونه حرفهای آغاز کنیم؟
آغاز یک جلسه آنلاین، لحن و اتمسفر کلی آن را تعیین میکند. یک شروع خوب میتواند به همه احساس راحتی و آمادگی بدهد. در این بخش، عبارات کلیدی برای خوشامدگویی، معرفی موضوع و بررسی حضور شرکتکنندگان را بررسی میکنیم.
خوشامدگویی و شروع بحث (Welcoming and Opening)
برای شروع، از عبارات مودبانه و واضح برای خوشامدگویی به شرکتکنندگان استفاده کنید. این کار حس خوبی به همه منتقل میکند.
- Good morning/afternoon, everyone. Thanks for joining. (صبح/عصر همگی بخیر. ممنون که به ما پیوستید.)
- Hello everyone. Let’s get started. (سلام به همه. بیایید شروع کنیم.)
- Welcome, everyone. I appreciate you all making the time for this meeting. (خوش آمدید. از اینکه برای این جلسه وقت گذاشتید سپاسگزارم.)
- Since everyone is here, let’s kick things off. (از آنجایی که همه اینجا هستند، بیایید جلسه را شروع کنیم.)
معرفی هدف و دستور جلسه (Stating the Purpose and Agenda)
بعد از خوشامدگویی، بسیار مهم است که هدف اصلی جلسه را بیان کنید. این کار به همه کمک میکند تا روی موضوعات اصلی متمرکز بمانند.
- The purpose of today’s meeting is to discuss the new marketing strategy. (هدف جلسه امروز، بحث در مورد استراتژی جدید بازاریابی است.)
- We’re here today to review the quarterly sales report. (ما امروز اینجا هستیم تا گزارش فروش فصلی را بررسی کنیم.)
- Our main goal today is to finalize the project timeline. (هدف اصلی ما امروز نهایی کردن جدول زمانی پروژه است.)
- As you can see from the agenda, we’ll be covering three main points. (همانطور که از دستور جلسه مشخص است، ما سه نکته اصلی را پوشش خواهیم داد.)
مدیریت مشکلات فنی: عبارات کاربردی
مشکلات فنی بخش جداییناپذیر جلسات آنلاین هستند. دانستن عبارات صحیح برای مدیریت این شرایط، از هدر رفتن وقت و ایجاد استرس جلوگیری میکند. یک مکالمه در جلسات آنلاین اغلب با این چالشها روبرو میشود.
مشکلات صدا و تصویر (Audio and Video Issues)
این موارد از شایعترین مشکلات هستند. با استفاده از این عبارات میتوانید به راحتی مشکل را اطلاع دهید یا از دیگران در مورد کیفیت صدا و تصویرشان سوال کنید.
- Can everyone hear me okay? (آیا همه صدای من را به خوبی میشنوند؟)
- Sorry, I think you’re on mute. (ببخشید، فکر میکنم میکروفون شما بسته است.)
- Your audio is a bit choppy. Could you repeat that? (صدای شما کمی قطع و وصل میشود. ممکن است تکرار کنید؟)
- We seem to have lost your video feed. (به نظر میرسد تصویر شما را از دست دادهایم.)
- I’m having some connection issues. I might drop off for a second. (من کمی مشکل اتصال دارم. ممکن است برای یک لحظه قطع شوم.)
- Could you please speak up a bit? Your voice is very faint. (میشه لطفا کمی بلندتر صحبت کنید؟ صدای شما خیلی ضعیف است.)
مشکلات اشتراکگذاری صفحه (Screen Sharing Problems)
هنگام ارائه مطلب، ممکن است در اشتراکگذاری صفحه نمایش خود با مشکل مواجه شوید. این عبارات به شما کمک میکنند.
- Let me share my screen with you. (اجازه دهید صفحه نمایشم را با شما به اشتراک بگذارم.)
- Can everyone see my screen? (آیا همه صفحه من را میبینند؟)
- It seems I’m having trouble sharing my screen. Give me one moment. (به نظر میرسد برای اشتراکگذاری صفحه مشکل دارم. یک لحظه به من فرصت دهید.)
- Are you seeing the presentation or my notes? (آیا شما پرزنتیشن را میبینید یا یادداشتهای من را؟)
مشارکت موثر در بحث: چگونه نظر خود را بیان کنیم؟
برای اینکه یک شرکتکننده فعال باشید و فقط شنونده نباشید، باید بدانید چگونه وارد بحث شوید، نظر بدهید، سوال بپرسید و با دیگران موافقت یا مخالفت کنید. این بخش از مکالمه در جلسات آنلاین بسیار حیاتی است.
ارائه نظر و پیشنهاد (Giving Opinions and Suggestions)
برای بیان نظرات خود، از عباراتی استفاده کنید که هم قاطع باشند و هم محترمانه.
- In my opinion, we should focus on social media advertising. (به نظر من، ما باید روی تبلیغات شبکههای اجتماعی تمرکز کنیم.)
- I believe the best approach would be to conduct more user research. (من معتقدم بهترین رویکرد، انجام تحقیقات کاربری بیشتر خواهد بود.)
- From my perspective, the budget is too tight for this initiative. (از دیدگاه من، بودجه برای این طرح بسیار محدود است.)
- I’d like to suggest that we create a small pilot program first. (مایلم پیشنهاد کنم که ابتدا یک برنامه آزمایشی کوچک ایجاد کنیم.)
پرسیدن سوال و درخواست شفافسازی (Asking Questions and Seeking Clarification)
هرگز از پرسیدن سوال نترسید. سوال پرسیدن نشاندهنده توجه و علاقه شماست.
- Could you please clarify what you mean by ‘synergy’? (ممکن است لطفا توضیح دهید منظورتان از «همافزایی» چیست؟)
- I have a question about the timeline. Is the deadline flexible? (من یک سوال در مورد جدول زمانی دارم. آیا مهلت نهایی انعطافپذیر است؟)
- Could you elaborate on that point, please? (میشه لطفا آن نکته را بیشتر توضیح دهید؟)
- So, if I understand correctly, you’re saying we need to postpone the launch? (پس، اگر درست متوجه شده باشم، شما میگویید ما باید عرضه محصول را به تعویق بیندازیم؟)
موافقت و مخالفت (Agreeing and Disagreeing)
مخالفت کردن به صورت مودبانه یک هنر است. در محیط کاری، نحوه بیان مخالفت به اندازه خود آن اهمیت دارد.
| عبارات برای موافقت (Agreeing) | عبارات برای مخالفت محترمانه (Disagreeing Politely) |
|---|---|
| I completely agree with you on that point. (من در آن مورد کاملاً با شما موافقم.) | I see your point, but I have a different perspective. (من متوجه نظر شما هستم، اما دیدگاه متفاوتی دارم.) |
| That’s a great point. I hadn’t thought of that. (نکته بسیار خوبی است. من به آن فکر نکرده بودم.) | I understand where you’re coming from, however, we should also consider… (متوجهم از چه زاویهای نگاه میکنید، با این حال، ما باید … را نیز در نظر بگیریم.) |
| Exactly! You’ve hit the nail on the head. (دقیقا! زدید به هدف.) | I’m not sure I entirely agree with that. What about the potential risks? (مطمئن نیستم که کاملاً با آن موافق باشم. در مورد ریسکهای احتمالی چطور؟) |
| I’m on the same page with you. (من با شما همعقیده هستم.) | Respectfully, I think there might be another way to look at this. (با کمال احترام، فکر میکنم ممکن است راه دیگری برای نگاه کردن به این موضوع وجود داشته باشد.) |
مدیریت و هدایت جلسه: عبارات کلیدی برای مجری
اگر شما مسئول برگزاری جلسه هستید، وظیفه دارید که بحث را در مسیر درست نگه دارید، به همه فرصت صحبت بدهید و زمان را مدیریت کنید. این مهارت در بهبود کیفیت مکالمه در جلسات آنلاین نقش اساسی دارد.
حفظ تمرکز و مدیریت زمان (Keeping the Meeting on Track)
- Let’s stick to the agenda, please. We can discuss that offline. (لطفا به دستور جلسه پایبند باشیم. میتوانیم آن موضوع را خارج از جلسه بحث کنیم.)
- We’re running short on time, so let’s move on to the next point. (وقتمان کم است، پس بیایید به سراغ نکته بعدی برویم.)
- That’s an interesting point, but let’s circle back to it later if we have time. (نکته جالبی است، اما بیایید اگر وقت داشتیم بعداً به آن برگردیم.)
- To be mindful of everyone’s time, let’s try to wrap this up in the next 10 minutes. (برای احترام به وقت همه، بیایید سعی کنیم این بحث را در ۱۰ دقیقه آینده جمعبندی کنیم.)
دعوت از دیگران برای صحبت (Inviting Others to Speak)
یک مجری خوب باید مطمئن شود که صدای همه شنیده میشود، به خصوص افراد ساکتتر.
- [Name], what are your thoughts on this? ([نام شخص]، نظر شما در این مورد چیست؟)
- I’d like to hear from the design team on this matter. (مایلم نظر تیم طراحی را در این مورد بشنوم.)
- Does anyone else have anything to add? (آیا شخص دیگری چیزی برای اضافه کردن دارد؟)
- [Name], you have experience in this area. Could you weigh in? ([نام شخص]، شما در این زمینه تجربه دارید. ممکن است نظر خود را بگویید؟)
جمعبندی و پایان دادن به جلسه
پایان جلسه به اندازه شروع آن مهم است. یک جمعبندی خوب تضمین میکند که همه با درک روشنی از تصمیمات و مراحل بعدی، جلسه را ترک میکنند.
خلاصه کردن نکات کلیدی (Summarizing Key Points)
قبل از پایان، نکات اصلی و تصمیمات گرفته شده را به سرعت مرور کنید.
- So, to summarize, we’ve decided to… (خب، برای خلاصه کردن، ما تصمیم گرفتیم که…)
- Let’s quickly recap the main takeaways from this meeting. (بیایید به سرعت نکات اصلی این جلسه را مرور کنیم.)
- The key decisions made today are… (تصمیمات کلیدی که امروز گرفته شد عبارتند از…)
تعیین وظایف و مراحل بعدی (Defining Action Items and Next Steps)
هیچ جلسهای بدون مشخص کردن “چه کسی، چه کاری را، تا چه زمانی انجام میدهد” کامل نیست.
- So, the action items are: [Name] will send the follow-up email by tomorrow. (بسیار خب، موارد اقدام اینها هستند: [نام شخص] ایمیل پیگیری را تا فردا ارسال خواهد کرد.)
- Our next step is to get feedback from the sales department. [Name], could you take the lead on that? (قدم بعدی ما گرفتن بازخورد از بخش فروش است. [نام شخص]، شما میتوانید مسئولیت آن را بر عهده بگیرید؟)
- I will schedule a follow-up meeting for next week to check our progress. (من یک جلسه پیگیری برای هفته آینده جهت بررسی پیشرفتمان تنظیم خواهم کرد.)
پایان دادن به جلسه و تشکر
در نهایت، با یک عبارت مثبت جلسه را به پایان برسانید و از وقت همه تشکر کنید.
- Thank you all for your time and valuable input. Let’s wrap it up here. (از همه شما برای وقت و نظرات ارزشمندتان متشکرم. بیایید جلسه را در اینجا به پایان برسانیم.)
- If there are no more questions, we can conclude the meeting. Thanks, everyone. (اگر سوال دیگری نیست، میتوانیم جلسه را تمام کنیم. ممنون از همگی.)
- That’s all for today. I look forward to seeing your progress. Have a great day! (برای امروز کافی است. مشتاقانه منتظر دیدن پیشرفت شما هستم. روز خوبی داشته باشید!)
با به کارگیری این عبارات و اصطلاحات، شما میتوانید سطح مکالمه در جلسات آنلاین خود را به شکل چشمگیری ارتقا دهید. تمرین این جملات نه تنها به شما اعتماد به نفس بیشتری میدهد، بلکه باعث میشود به عنوان یک فرد حرفهای و ارتباطگر قوی شناخته شوید. به یاد داشته باشید که وضوح، احترام و آمادگی، کلید موفقیت در هر جلسه مجازی است.



